fbpx

Praca nad swoimi umiejętnościami komunikacyjnymi zawsze wychodzi nam na dobre. Znając zasady przestajemy mówić do drugiej osoby zgodnie z przekazanym nam kodem kulturowym, a zaczynamy robić to świadomie.

Można dzięki temu uniknąć całej masy konfliktów i jednocześnie polepszyć relacje. Zobacz, jakie jest pięć podstawowych kroków do lepszej komunikacji.

Na wstępie mam jeszcze dwie drobne uwagi – dobra komunikacja jest jednym z narzędzi do poprawy relacji. Jest bardzo ważna, jednak nie jest panaceum na wszelkie bolączki. Druga zaś tyczy tego, że czasami trudno nam przyjąć, gdy zaczniemy badać swój sposób rozmawiania z ludźmi, że to właśnie my mogłybyśmy coś zmienić. Warto jednak wtedy pamiętać, że tylko na siebie mamy wpływ i tak naprawdę wyłapanie błędów komunikacyjnych u siebie, a nie u drugiej strony, to zbawienie! Możemy przecież bez większych zgrzytów coś zmienić i patrzeć, jak relacja wraca na właściwe tory i zaczyna rozkwitać!

Przejdźmy zatem do pięciu kroków, które szczegółowo omawiam w materiale wideo:

  1. Wyeliminuj popychacze – przyjrzyj się dokładnie, czy swoją postawą nie próbujesz uzyskać czegoś “na siłę”, albo zmanipulować rozmówcą. Pamiętaj, że naciski wywołują wyłącznie opór.
  2. Miej dobre intencje – nie próbuj zmieniać kogoś na siłę, ani wychowywać dorosłych ludzi. Nawet pod płaszczykiem asertywnej komunikacji będzie to po prostu widoczne i ponownie – próba nacisku sprawi, że nie pojawi się zmiana, a opór.
  3. Mów o sobie i o faktach – przenigdy nie próbuj mówić drugiej osobie, co myśli i czuje. Założenie, że nie siedzimy w czyjejś głowie i przypisanie jej z góry nie złych, a dobrych intencji, to klucz do sukcesu wielu osób cieszących się naprawdę dobrymi relacjami. Dlatego – mów o swoich uczuciach i faktach, a także czekaj na to, aż Twój rozmówca się do nich odniesie i sam poinformuje Cię o tym, co czuje.
  4. Mów językiem potrzeb – odnieś się zarówno do tego, czego pragniesz Ty, jak i Twój rozmówca. O ile jego potrzeby zostały wyrażone w rozmowie (odnosząc się do punktu trzeciego).
  5. Aktywnie słuchaj – pamiętaj zawsze, że komunikacja jest wymianą myśli między dwójką osób. Owszem, możemy chwilowo lepiej się poczuć wyrzucając z siebie potok zdań, jednak w perspektywie do właśnie bycie dobrym słuchaczem pozwala nam zbliżyć się do drugiej osoby, która chce czuć się w rozmowie ważna i usłyszana.